مقالات

آخرین تکنولوژی در حوزه ی روشنایی چیست؟

لامپ LED

نمونه های اولیه ال ای دی در دهه 60 میلادی ساخته شد و طی سالیان متمادی تکامل پیدا کرده تا نمونه های لامپ ال ای دی امروزی (نسل سوم) این تکنولوژی بسیار فراگیر شده و در صنایعی حتی غیر از نورپردازی فضاها به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال در ساختار اسباب بازی، تجهیزات راهنمایی و رانندگی، صنایع خودرو و بسیاری جاهای دیگر به وفور استفاده می شود. LED مخفف کلمات LIGHT-EMITTING DIODE که در حقیقت به معانی دیودهایی هستند که با اتصال به جریان مستقیم، از خود نور ساطع می کنند. این دیودها در ابتدای امر بسیار گران بودند اما به مرور با استفاده از فرایند مسطح سازی در تولید تراشه های نیمه هادی برای دیودهای ساطع کننده، هزینه ساخت LED بسیار کاهش پیدا کرد. بعضی از ویژگی های بسیار خوب این نسل از چراغ ها عبارتند از:

  • طول عمر زیاد : چراغ های ال ای دی امروزی به صورت میانگین حدود 50000 ساعت عمر می کنند.
  • بهره وری انرژی : بازده بسیار بالا در برابر مصرف کم انرژی است.
  • هماهنگی با محیط زیست : این نسل از چراغ ها نسبت به سایر لامپ های الکتریکی دارای آسیب کمتری برای محیط زیست می باشند.
  • عدم انتشار گرما و اشعه UV: تکنولوژی LED حرارت بسیار ناچیزی تولید می کنند و همچنین به دلیل عدم ساطع کردن اشع فرابنفش می توانند برای نورپردازی آثار هنری مورد استفاده قرار گیرند.
  • انعطاف پذیری در طراحی : دیودهای نوری به علت سایز بسیار کوچیکی که دارند به شکل های مختلف در طراحی چراغ ها مورد استفاده قرارگیرند.
  • ال ای دی ها بعد از برقراری جریان الکتریسیته بلافاصله روشن می شوند و همچنین برعکس بعضی از لامپ های قدیمی تر، تعداد روشن و خاموش کردن لامپ تاثیری در خرابی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *